Nowy Nissan Qashqai: zmodernizowany crossover z nowymi rozwiązaniami stylistycznymi i technicznymi oraz znakomitymi osiągami
- Najlepiej sprzedający się crossover w Europie został poddany gruntownej modernizacji
- Zmiany inspirowane opiniami 2,3 miliona użytkowników dotyczą stylistyki, jakości, technologii i osiągów
- Tekna+ jako nowa, najbogatsza wersja wyposażenia modelu
- Technologia autonomicznej jazdy ProPILOT daje kierowcy większy wybór i więcej swobody
- Inteligentny system hamowania awaryjnego z rozpoznawaniem pieszych to tylko jedna z nowo wprowadzonych technologii inteligentnej mobilności Nissana
- W sprzedaży w całej Europie od lipca 2017 roku
Nissan Qashqai — najlepiej sprzedający się kompaktowy crossover w Europie — przeszedł gruntowną modernizację, podkreślającą jego wyjątkowy charakter. Zmiany dotyczą czterech obszarów i obejmują: uatrakcyjnioną stylistykę nadwozia, wyższą jakość wykończenia wnętrza, jeszcze lepsze właściwości jezdne oraz nowe technologie inteligentnej mobilności Nissana, poprawiające komfort i pewność prowadzenia oraz zwiększające zaufanie do pojazdu.
Liczne zmiany wprowadzono z uwzględnieniem opinii i uwag klientów, starając się wzmocnić pozycję modelu Qashqai jako niekwestionowanego lidera segmentu. Gamę poziomów wyposażenia poszerzono o najwyższą wersję Tekna+, wyznaczającą nowy wzorzec luksusu w segmencie kompaktowych crossoverów.
Kiedy debiutował na rynku w 2007 roku, był prawdziwym pionierem, chwalonym między innymi za pewność prowadzenia. Dzięki licznym udoskonaleniom, których nie widać gołym okiem, właściwości jezdne nowego Nissana Qashqai są jeszcze bardziej dopracowane.
Niektóre technologie są w tym modelu nowością, a inne zmodernizowano, wprowadzając nowe rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa. Kierowcy poszukujący dodatkowej elastyczności i swobody już niedługo będą mogli wybrać nowego Nissana Qashqai z technologią autonomicznej jazdy ProPILOT.
Philippe Saillard, starszy wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w Nissan Europe, powiedział: „Od premiery rynkowej w 2014 roku druga generacja modelu Qashqai jest znakomitym ambasadorem naszej innowacyjnej oferty crossoverów oraz marki Nissan. Fenomenalna sprzedaż zapewniła nam utrzymanie pozycji lidera w tym segmencie. Jesteśmy przekonani, że dzięki ekskluzywnym udoskonaleniom stylistycznym, jakościowym, technicznym oraz dotyczącym dynamiki jazdy utrzymamy ten trend”.
Udoskonalenia modelu Qashqai zostały opracowane przez inżynierów Nissana z Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Niemiec. Samochód nadal będzie produkowany w najnowocześniejszych zakładach Nissana w Sunderland w Wielkiej Brytanii, które są jedną z najwydajniejszych fabryk motoryzacyjnych w Europie. Nowy Nissan Qashqai, zaprezentowany po raz pierwszy na tegorocznym Salonie Samochodowym w Genewie, trafi do sprzedaży w całej Europie w lipcu bieżącego roku.
NOWY NISSAN QASHQAI — SZCZEGÓŁY
Nissan Qashqai ma zagwarantowane miejsce w historii motoryzacji. To pionierski kompaktowy crossover, który nawet dziś — kiedy na rynku jest już łącznie ponad 20 konkurencyjnych modeli — pozostaje wzorem w swojej klasie z niedoścignionym udziałem w rynku wynoszącym 10,3%.
W 83‑letniej historii Nissana to właśnie Qashqai jest modelem odnoszącym największe sukcesy w Europie. Od czasu premiery pierwszej generacji w 2007 roku sprzedał się w liczbie około 2,3 miliona egzemplarzy i zdobył ponad 80 nagród, w tym 19 tytułów „Samochodu Roku”.
Ponadto Qashqai oparł się tradycyjnemu cyklowi życia produktu w motoryzacji. Marzec 2017 roku był miesiącem najwyższej sprzedaży modelu Qashqai w całej Europie. Nabywców znalazło wtedy ponad 33 000 egzemplarzy.
Dzięki skutecznym zabiegom Nissana od ponad 10 lat Qashqai utrzymuje swoją pozycję najpopularniejszego kompaktowego crossovera. Z powodzeniem łączy praktyczność i atrakcyjność samochodu sportowo-użytkowego z wymiarami, dynamiką i kosztami eksploatacji typowego hatchbacka. Nowe, znaczące udoskonalenia pozwolą wzmocnić pozycję modelu jako najchętniej kupowanego crossovera w Europie.
Modernizacja każdego modelu Nissana — większa lub nawet niewielka — przeprowadzana jest zawsze z myślą o klientach i z uwzględnieniem ich opinii. Ustalono, że oczekują oni zmian stylistyki nadwozia, które nadałyby modelowi Qashqai bardziej współczesny i elegancki wygląd. Klienci spodziewają się także nowych, ekskluzywnych rozwiązań oraz wyższego komfortu, jak również nowych technologii zwiększających bezpieczeństwo podczas jazdy. Oczekują również szerszego wyboru dla nabywców zainteresowanych wyższymi wersjami wyposażenia.
Nowy Nissan Qashqai spełnia te wymagania z nawiązką.
Qashqai w najbogatszej wersji wyposażenia: Tekna+ to nowa, ekskluzywna propozycja dla klientów
Nowością jest piąty poziom wyposażenia, Tekna+, który plasuje się powyżej oferowanych dotychczas wersji Visia, Acenta, N‑Connecta i Tekna. Nowa flagowa wersja jest adresowana do nabywców zainteresowanych modelem Qashqai z możliwie najbogatszym wyposażeniem.
Nowe luksusowe fotele są wykończone miękką skórą nappa w najlepszym gatunku, z eleganckim pikowaniem 3D w środkowej części — rozwiązanie to zastosowano po raz pierwszy w Nissanie przeznaczonym na rynek europejski. Motyw ten został powtórzony także w tylnej części pojazdu. Standardem jest czarna skórzana tapicerka, z opcją bezpłatnej zamiany na soczysty kolor śliwkowy.
W fotelu kierowcy zastosowano pneumatyczne podparcie kręgów lędźwiowych, sterowane w czterech kierunkach, co również jest nowością w ofercie Nissana na Europę. Funkcja ta pozwala idealnie ustawić fotel bez względu na posturę kierowcy, zwiększając tym samym jego komfort i ograniczając zmęczenie. Dodano także funkcję pamięci dwóch ustawień fotela kierowcy i lusterek bocznych. Jest ona obsługiwana przyciskami w dolnej części wykończenia fotela.
Wyposażeniem standardowym w wersji Tekna+ jest nowy, ośmiogłośnikowy system audio BOSE Premium (szczegóły w dalszej części tekstu).
Z zewnątrz wersję Tekna+ można rozpoznać po satynowo-srebrnych nakładkach na lusterka boczne i po relingach dachowych.
Zmiany we wnętrzu zwiększają atrakcyjność nowego Nissana Qashqai
Efekt znaczącej modernizacji modelu Qashqai jest szczególnie widoczny w kabinie. Zwiększyła się postrzegana jakość i dopracowanie szczegółów, a wnętrze jest teraz bardziej zorientowane na kierowcę, który ma dzięki temu poczucie pełnej kontroli nad pojazdem.
Pierwszym elementem, który zauważa się wsiadając do samochodu, jest nowa kierownica. Odzwierciedla ona styl najnowszych modeli marki, w tym nowych Nissanów Micra i X‑Trail, i jest standardowa we wszystkich wersjach zmodernizowanego modelu Qashqai. Spłaszczenie wieńca w jego dolnej części ułatwia wsiadanie i wysiadanie, a także dodaje wnętrzu sportowego zacięcia.
Centralna część kierownicy jest mniejsza niż dotychczas, a trzy ramiona są węższe, dzięki czemu widoczność zestawu wskaźników poprawiła się o 17%. Czterokierunkowe przyciski do sterowania wyświetlaczem w zestawie wskaźników (na lewym ramieniu kierownicy) i tempomatem (na prawym ramieniu) są nowe i oferują bardziej intuicyjną obsługę, ograniczając czas, kiedy kierowca nie patrzy na drogę.
Pogrubiony wieniec (z 34 do 37,5 mm) zapewnia wygodniejszy i pewniejszy chwyt. Nowy ekskluzywny styl to zasługa między innymi srebrnych, matowych detali na środkowym ramieniu kierownicy, które swoim kształtem nawiązuje do motywu litery V na osłonie chłodnicy.
Zmodernizowano także wiele innych elementów w kabinie. Kratki nawiewów i wewnętrzne klamki zostały wykonane z lepszych gatunkowo i przyjemniejszych w dotyku materiałów, a centralny podłokietnik między przednimi fotelami (od wersji Acenta wzwyż) ozdobiono eleganckimi przeszyciami. Podsufitka modelu Qashqai od wersji Tekna ma teraz ciemny kolor. W egzemplarzach z automatyczną skrzynią biegów Xtronic dźwignia sterowania przekładnią zyskała nowy styl oraz nowy mieszek z imitacji skóry.
Funkcja automatycznego opuszczenia szyby jednym naciśnięciem przycisku jest teraz dostępna we wszystkich czterech drzwiach i stanowi standard w każdej wersji wyposażenia. Wszystkie okna można także otworzyć lub zamknąć jednocześnie przyciskiem na pilocie centralnego zamka — na przykład żeby szybko schłodzić wnętrze w upalny dzień.
Nowe, luksusowe i bardziej komfortowe fotele
Klienci zawsze chwalili Nissana Qashqai za wysoki komfort. Aby zwiększyć atrakcyjność modelu i nadać mu więcej ekskluzywnych cech, przednie fotele od wersji N‑Connecta wzwyż zostały gruntownie przeprojektowane.
Jednobryłowa konstrukcja z wydłużoną podstawą i odpowiednio ukształtowane wyściełanie zapewniają lepsze podparcie tułowia. Fotele lepiej niż dotychczas obejmują siedzące w nich osoby, a wyższe oparcia i zwężone boki zwiększają poczucie przestronności w kabinie oraz poprawiają widoczność pasażerom podróżującym z tyłu.
Zmodyfikowano tył oparcia przednich foteli — plastikowe wykończenie z dwiema kieszeniami na mapy jest teraz bardziej odporne na zadrapania. Pasażerowie tylnych siedzeń zyskali też więcej miejsca na poziomie kolan.
W wersji Acenta zastosowano nowe i bardziej wytrzymałe wykończenie tekstylne, zachowując dotychczasową konstrukcję foteli.
Opinie klientów doprowadziły do udoskonalenia dwóch systemów multimedialnych dostępnych w modelu Qashqai. Po raz pierwszy tuner radia cyfrowego (DAB) należy do wyposażenia standardowego (na większości rynków), a w systemie nawigacji satelitarnej NissanConnect z ekranem dotykowym (standard od wersji N‑Connecta, opcja w Acenta) zastosowano nowy inteligentny interfejs użytkownika przypominający aplikację. Egzemplarze nowego Nissana Qashqai z systemem NissanConnect zostały wyposażone w antenę dachową typu „płetwa rekina”, która wygląda bardziej nowocześnie i zapewnia lepszy odbiór.
W ramach usprawnień systemu głośnomówiącego mikrofon przeniesiono w okolice lampki do czytania map.
W jasnym, przestronnym i funkcjonalnym wnętrzu modelu Qashqai może podróżować do pięciu osób, a przemyślane schowki i inne praktyczne rozwiązania docenią zarówno osoby podróżujące w pojedynkę, jak i pary czy rodziny. Bagażnik o pojemności 430 litrów jest naprawdę funkcjonalną przestrzenią, którą można powiększyć do 1598 litrów po złożeniu tylnej kanapy dzielonej w proporcji 60:40. W bagażniku zastosowano innowacyjny i funkcjonalny system podziału z wykorzystaniem półek i przegród z możliwością aranżacji na 18 różnych sposobów.
Nowy system nagłośnienia BOSE Premium
Odpowiadając na oczekiwania klientów zgłaszających zapotrzebowanie na opcjonalny system audio wysokiej klasy, Nissan oferuje w modelu Qashqai nowy, ośmiogłośnikowy zestaw. System dostarczony przez firmę BOSE — partnera Nissana w zakresie sprzętu audio klasy premium — obejmuje dwa 25‑milimetrowe głośniki wysokotonowe w podszybiu, 165‑milimetrowe głośniki niskotonowe w przednich drzwiach oraz dwa głośniki średniopasmowe o średnicy 130 mm w tylnych drzwiach. Kolejne dwa głośniki niskotonowe o średnicy 115 mm umieszczono w specjalnej obudowie o pojemności 7,7 litra zamontowanej we wnęce koła zapasowego. Cyfrowy wzmacniacz BOSE z ośmiokanałowym equalizerem i modułem cyfrowej obróbki sygnału umieszczono pod fotelem pasażera.
Klienci otrzymują więc najbardziej kompleksowe nagłośnienie, jakie firma Nissan oferowała dotychczas w samochodzie przeznaczonym na rynek europejski. System zapewnia szersze spektrum dźwięku i wrażenia zbliżone do sali koncertowej — nawet przy dużym natężeniu dźwięk pozostaje przejrzysty, a zniekształcenia są minimalne.
Wprowadzenie systemu BOSE Premium oznacza, że liczba wersji systemów audio dostępnych w modelu Qashqai wzrosła z dwóch do trzech. Dwa dotychczas oferowane systemy dostrojono akustycznie pod kątem zmian we wnętrzu pojazdu. Poprawiono równowagę tonalną, zwłaszcza w odniesieniu do tonów niskich słyszalnych w kabinie.
Unowocześniona stylistyka nadwozia
Najbardziej widoczne zmiany w Nissanie Qashqai dotyczą jego nadwozia. Nowa, atrakcyjna estetyka — którą Nissan określa jako styl „Premium Dynamism” — jest widoczna z każdej strony.
Przód został gruntownie przeprojektowany — dotyczy to także nowego zintegrowanego zderzaka we wszystkich wersjach wyposażenia. Znacznie zwiększyła się liczba lakierowanych elementów nadwozia, a widoczne czarne plastiki otrzymały eleganckie błyszczące wykończenie. Wloty powietrza po każdej stronie wspomagają chłodzenie komory silnika.
Nowością są dwa poziome elementy wykończeniowe w połowie zderzaka. W wersjach Visia i Acenta mają one kolor czarny, a od wersji N‑Connecta wzwyż są srebrne matowe. Przednie światła przeciwmgłowe — standard od wersji Acenta — zostały osadzone niżej i są teraz bardziej zintegrowane ze zderzakiem.
Głównym elementem przeprojektowanego przodu jest najnowsza wersja motywu litery V na kracie wlotu powietrza, otaczającego nowy emblemat Nissana. Sam emblemat występuje w dwóch odmianach. Od wersji N‑Connecta jest on całkowicie płaski — wynika to z faktu, że za nim znajduje się radar wchodzący w skład inteligentnego systemu hamowania awaryjnego (IEB). Płaska powierzchnia pozwala na swobodny przepływ fal emitowanych przez radar. Wcześniej radar był zamontowany niżej, pod osłoną chłodnicy, nieco z boku. Druga, bardziej tradycyjna odmiana emblematu jest montowana w samochodach bez systemu IEB.
W chromowanej obwódce kraty wlotu powietrza osadzono niemal niewidoczną — dzięki innowacyjnej konstrukcji — przednią kamerę, która dostarcza część obrazu dla ułatwiającego parkowanie inteligentnego systemu kamer 360°. Wcześniej kamera była częścią emblematu Nissana.
Z kratą wlotu powietrza sąsiadują nowe oprawy reflektorów, w których wyraźniej zaznaczono różnice między wersją halogenową oferowaną w wersji Visia, Acenta i N‑Connecta, a w pełni diodowymi reflektorami w odmianach Tekna i Tekna+ (opcja w N‑Connecta).
Z reflektorami halogenowymi o grubszych kloszach zintegrowano nowe światła do jazdy dziennej z motywem bumerangu, w których liczbę diod świecących zwiększono z sześciu do dziewięciu. Samochód zyskał w ten sposób bardziej nowoczesny i elegancki wygląd.
Moduł świateł mijania został przeniesiony z poprzedniego modelu bez zmiany jego parametrów. W światłach drogowych nowy odbłyśnik zapewnia natomiast szerszą wiązkę światła, a tym samym lepszą widoczność w nocy. Zwiększono także wymiary kierunkowskazów.
W wersjach z reflektorami w technologii LED światła do jazdy dziennej z motywem bumerangu także są nowe i mają postać listwy umieszczonej w górnej części klosza. Światła mijania mają teraz funkcję sterowania adaptacyjnego (AFS). Dostosowuje ona dynamicznie wiązkę światła w czasie pokonywania zakrętu w zależności od prędkości pojazdu i kąta obrotu kierownicy. Adaptacyjny system oświetlenia przedniego jest nowością w samochodach Nissana w Europie i zapewnia lepsze oświetlenie krzywizny zakrętu, poprawiając tym samym bezpieczeństwo jazdy.
W module świateł drogowych nowe zintegrowane światła do jazdy dziennej / kierunkowskazy składają się z czterech nowych segmentów LED.
„Muszlowatą” pokrywę silnika przeprojektowano, zamieniając jej czołową krawędź z zaokrąglonej na prostą. Na powierzchni maski widoczne są nowe, ostre przetłoczenia; ich promień to zaledwie 5 mm, a więc są najwęższe, jakie kiedykolwiek uzyskano w zakładach produkcyjnych Nissana w Europie.
Tylny zderzak nowego Nissana Qashqai zyskał bardziej nowoczesny kształt i eleganckie wykończenie. Po raz pierwszy w tym modelu zastosowano dwa różne zderzaki w zależności od wersji wyposażenia. Ich wzornictwo jest identyczne, ale od wersji N‑Connecta dolna część zderzaka ma kolor srebrny matowy.
Motyw bumerangu obejmuje cały klosz lamp wykonanych w technologii LED, optycznie poszerzając tył samochodu. W klosze wbudowano aerodynamiczne elementy, które minimalnie obniżają opór powietrza, a tym samym koszty eksploatacji samochodu. Wnętrze oprawy świateł jest ciemniejsze niż dotychczas. Na dachu zamontowano antenę typu „płetwa rekina”.
Ważnym aspektem modernizacji kompaktowego crossovera Nissana jest dbałość o szczegóły — widać to szczególnie na przykładzie tylnych czujników parkowania. Wcześniej również były one zintegrowane ze zderzakiem, ale wystawały ponad jego powierzchnię. Teraz tworzą z nim jednolitą płaszczyznę. To drobna, ale istotna różnica, odzwierciedlająca nową, wyższą jakość pojazdu.
Z profilu nowego Nissana Qashqai można będzie rozpoznać po nowych wzorach felg ze stopów metali lekkich o średnicy 17, 18 lub 19 cali, dopracowanych także pod kątem własności aerodynamicznych. Największe obręcze wyróżniają się dwoma elementami stylistycznymi zgodnymi z koncepcją „Premium Dynamism” i stanowiącymi nowość w europejskiej ofercie Nissana. Na obwodzie felgi wykonanej z jednego kawałka metalu widoczne są małe stopnie, a każde z pięciu ramion ma lekko wklęsłą powierzchnię.
Qashqai po zmianach wydłużył się o 17 mm, z 4377 do 4394 mm. Szerokość (1806 mm) i wysokość (1595 mm) pozostały bez zmian.
Paletę kolorów obejmującą lakiery pastelowe, metalizowane i perłowe powiększono o dwa nowe jaskrawe kolory, które przypadną do gustu klientom pragnącym wyróżnić się z tłumu: szafir oraz kasztanowy brąz.
Jeszcze większa pewność prowadzenia
Pewność prowadzenia to typowy atrybut produktów ze znakiem Nissana — cecha, którą charakteryzują się wszystkie samochody tej marki oferowane na całym świecie. Oznacza ona wysoki komfort jazdy, a jednocześnie precyzję działania układu kierowniczego i bardzo dobre właściwości jezdne. Cechę tę mierzy i ocenia się w trzech sytuacjach: na drogach szybkiego ruchu, na drogach gruntowych oraz w mieście.
Nissan Qashqai zawsze słynął z bardzo dobrych właściwości jezdnych. Dzięki licznym udoskonaleniom nowy Qashqai oferuje pod tym względem jeszcze lepsze parametry. Mimo że są to najistotniejsze zmiany wprowadzane w samochodzie, nie od razu są widoczne dla klienta. Ich efekt przekłada się natomiast na jeszcze wyższe poczucie bezpieczeństwa i zaufania do pojazdu.
Zespół Europejskiego Centrum Technicznego Nissana opierał się zarówno na własnych badaniach, jak i na opiniach właścicieli Nissanów Qashqai. Na tej podstawie opracowano modyfikacje poprawiające komfort, właściwości jezdne oraz charakterystykę układu kierowniczego.
Od strony komfortu jazdy priorytetem było ograniczenie kołysania nadwozia i lepsze tłumienie nierówności. Uzyskano to poprzez zmianę charakterystyki amortyzatorów, ograniczenie sprężystości układu kierowniczego oraz modyfikację elementów gumowych. W celu utrzymania właściwości jezdnych na doskonałym poziomie zwiększono sztywność stabilizatora poprzecznego. Dzięki zmianie charakterystyki systemu aktywnej kontroli ruchów nadwozia samochód mniej się przechyla przy pokonywaniu dużych nierówności.
Wprowadzone zmiany przyczyniły się także do poprawy stabilności i lepszego trzymania się drogi podczas jazdy po zakrętach. Jest to zasługą grubszych drążków kierowniczych oraz zmiany siły potrzebnej do obrócenia kierownicy poza strefę luzu.
Nowy system aktywnej kontroli powrotu kierownicy do położenia centralnego sprawia, że wraca ona do środkowego położenia w bardziej naturalny sposób, co poprawia precyzję prowadzenia. W układzie kierowniczym zastosowano nowy dynamiczny amortyzator, który zmniejsza wibracje przenoszone na dłonie kierowcy.
Lepsze wrażenia z jazdy dzięki ograniczeniu hałasu i wibracji
W nowym Nissanie Qashqai wprowadzono rozwiązania istotnie ograniczające hałas i wibracje. W przednich drzwiach oraz we wnękach tylnych kół umieszczono więcej materiału dźwiękochłonnego i wyższej niż dotychczas jakości. W przednich drzwiach zastosowano dodatkowe uszczelki oraz zwiększono grubość szyb w tylnych drzwiach (z 3,15 do 3,85 mm), poprawiając komfort pasażerów podróżujących z tyłu.
We wszystkich wersjach hałas z drogi oraz szum wiatru są teraz mniej odczuwalne. Dodatkowo w egzemplarzach z silnikiem 1.6 dCi dzięki dopracowaniu charakterystyki zespołu napędowego do wnętrza dociera mniej odgłosów pracy jednostki napędowej.
Cichsza kabina oznacza większy komfort podróżowania i mniejsze zmęczenie podróżujących. Poprawiono także parametry systemu audio oraz działanie systemu głośnomówiącego z modułem Bluetooth. Inżynierowie zmierzyli, że słyszalność rozmowy w czasie jazdy poprawiła się o 5%, co jest istotną i odczuwalną zmianą.
Właściwości aerodynamiczne zawsze były mocną stroną Nissana Qashqai, przekładającą się także na niższe koszty eksploatacji. Mimo wielu zmian w nadwoziu model zachował współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,32 — jeden z najlepszych w tej klasie. Przyczyniły się do tego nowe „generatory zawirowań” na spodniej stronie przedniego zderzaka. Małe uniesione sekcje na gładkiej powierzchni zderzaka są wzorowane na rozwiązaniach stosowanych w lotnictwie i rozcinają strumień powietrza pod samochodem. Pomaga to zmniejszyć opór i hałas wywołany pędem powietrza. Firma Nissan, uznawszy to za istotną innowację w samochodowej aerodynamice, złożyła wniosek o jej opatentowanie.
Nowe technologie inteligentnej mobilności Nissana, w tym system autonomicznej jazdy ProPILOT
Inteligentna mobilność Nissana to zestaw zaawansowanych technologii, które sprawiają, że samochody stają się bardziej atrakcyjne za sprawą innowacyjnego podejścia do prowadzenia pojazdu, źródła jego napędu i integracji ze społeczeństwem. Celem jest zapewnienie kierowcy poczucia pewności, wywołanie większych emocji i zapewnienie łączności, przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa na drodze.
Od wprowadzenia na rynek w 2007 roku Qashqai jest głównym modelem, w którym Nissan stara się „demokratyzować” te technologie. Wraz z premierą nowego Nissana Qashqai to zobowiązanie wobec klientów zostaje jeszcze rozszerzone.
W IV kwartale roku obrachunkowego 2017 Nissan wprowadzi system ProPILOT w nowym Nissanie Qashqai. To pierwszy etap na drodze marki ku technologii autonomicznej jazdy, dający kierowcom większą swobodę dzięki możliwości zautomatyzowania najbardziej nużących czynności związanych z prowadzeniem samochodu, jeżeli tylko tego zechcą.
ProPILOT będzie kontrolował pracę układu kierowniczego, przyspieszenie i hamowanie na jednym pasie autostrady zarówno przy dużym natężeniu ruchu, jak i w czasie szybkiej jazdy. Jest on oparty na trzech technologiach: asystencie pasa ruchu, inteligentnym tempomacie i systemie pilotującym w korkach ulicznych. Intuicyjny w obsłudze system ProPILOT można aktywować przyciskiem na kierownicy. Informacje będą wyświetlane na ekranie znajdującym się pomiędzy tarczami zestawu wskaźników. Więcej szczegółów na temat systemu ProPILOT zostanie podanych w terminie bliższym premiery rynkowej tego rozwiązania.
W Nissanie Qashqai zostały wprowadzone nowe technologie inteligentnej mobilności Nissana. Po raz pierwszy dostępny jest alarm ostrzegający o ruchu poprzecznym z tyłu, zmniejszający ryzyko kolizji przy małej prędkości podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego. Kiedy w czasie cofania system wykryje zbliżający się pojazd, ostrzega kierowcę sygnałem wizualnym i dźwiękowym.
Inteligentny system hamowania awaryjnego jest dostępny w modelu Qashqai od 2014 roku, ale w najnowszej wersji uzupełniono go o funkcję wykrywania pieszych. To innowacyjne rozwiązanie, w którym do monitorowania sytuacji przed pojazdem służą radar i kamera, pomaga uniknąć kolizji z udziałem pieszych lub przynajmniej złagodzić skutki takiego zdarzenia. System ostrzegania o pojeździe w martwym polu jest obecnie oparty na danych z radaru, a nie na analizie obrazu z kamery, co oznacza monitorowanie szerszego obszaru i większą dokładność wykrywania.
Qashqai nadal będzie oferowany z takimi technologiami, jak rozpoznawanie znaków drogowych, system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy, inteligentny asystent parkowania, inteligentny system kamer 360° oraz ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Wiele technologii stosowanych w pojeździe wyposażono w moduły nowej generacji, optymalizując parametry ich działania.
Nowością w Nissanie Qashqai jest Stand Still Assist (SSA), który uzupełnia system wspomagania ruszania pod górę (HSA) w samochodach z ręczną skrzynią biegów. SSA utrzymuje samochód w pozycji zatrzymanej przez maksymalnie trzy minuty, po upływie których automatycznie włączany jest hamulec postojowy. SSA działa zarówno na pochyłościach, jak i na płaskiej nawierzchni, umożliwiając kierowcy zdjęcie stopy z pedału hamulca. Poprawia to bezpieczeństwo oraz zwiększa pewność prowadzenia pojazdu i sprzyja ograniczeniu zmęczenia kierowcy. O zadziałaniu systemu informuje zielona kontrolka w zestawie wskaźników.
Nowy Qashqai utrzymał uzyskane w 2014 roku pięć gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP.
Oszczędne zespoły napędowe, w tym silnik o najniższej w tej klasie emisji CO2, wynoszącej 99 g/km
W nowym kompaktowym crossoverze zachowano dotychczasową ofertę silnikową. Klienci mają zatem do wyboru silniki benzynowe lub wysokoprężne, sześciobiegową przekładnię manualną lub przekładnię automatyczną Xtronic oraz dwa rodzaje napędu — na jedną lub obie osie. Diesel 1.5 o mocy 110 KM jest liderem w swoim segmencie pod względem emisji CO2 (99 g/km) i zużycia paliwa (3,8 l/100 km).
Pełną ofertę silników przedstawiono w poniższej tabeli.
Silnik | 1.2 DIG-T
115 KM |
1.2 DIG-T 115 KM benzyna |
1.6 DIG-T
163 KM |
1.5 dCi 110 KM diesel |
1.6 dCi 130 KM diesel |
1.6 dCi 130 KM diesel |
1.6 dCi 130 KM diesel |
Skrzynia biegów | 6MT (2WD) | Xtronic (2WD) | 6MT (2WD) | 6MT (2WD) | 6MT (2WD) | Xtronic (2WD) | 6MT (4WD) |
CO2 (g/km) | 129 | 129 | 134 | 99 | 116 | 122 | 129 |
Cykl mieszany (l/100 km) | 5,6 | 5,6 | 5,8 | 3,8 | 4,4 | 4,7 | 4,9
|
Standardowe wyposażenie, opcje i akcesoria
Każdy nowy Nissan Qashqai jest standardowo wyposażony w sześć poduszek powietrznych, a także systemy wspomagające kierowcę, takie jak ABS, elektroniczny system rozdziału siły hamowania oraz układ kontroli stabilności. Wyposażenie standardowe obejmuje także manualnie sterowaną klimatyzację, system kontroli ciśnienia powietrza w oponach, cyfrowe radio DAB (na większości rynków), moduł Bluetooth, tempomat z ogranicznikiem prędkości oraz elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne.
W zależności od wybranej wersji do wyposażenia samochodu należy także dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, automatyczne reflektory i wycieraczki, składane lusterka boczne i przyciemniane szyby. Wiele elementów wyposażenia z wyższych wersji jest dostępnych jako opcje w niższych wersjach. Jako dodatkowe wyposażenie można także zamówić szklany, panoramiczny dach nad całym przedziałem pasażerskim z osłoną sterowaną jednym naciśnięciem przycisku, nakładki stylizujące na nadwozie oraz rurowe stopnie boczne. W ofercie oryginalnych akcesoriów Nissana są też takie elementy, jak pionowa krata dzieląca bagażnik, bagażniki dachowe czy stały hak holowniczy ze złączem elektrycznym.
Poziomy wyposażenia nowego Nissana Qashqai różnią się na poszczególnych rynkach europejskich, a szczegółowe informacje można uzyskać u lokalnych dealerów marki.
artykuł powstał we współpracy z marką Nissan