Komunikacja międzyludzka

Komunikacja międzyludzka to umiejętne porozumiewanie się z drugą osobą. To nasza komunikacja z innymi decyduje jak się nam układają relacje i jak czujemy się sami ze sobą. Przeczytajcie 10 zasad właściwej komunikacji wg Mogensa Jacobsena, lekarza psychiatry.

Komunikacja międzyludzka – mów we własnym imieniu

Mów „ ja mogę” albo „ja uważam, że..” itd.- mów we własnym imieniu. Nie mów „przecież każdy widzi, że”, „ wielu jest zdania, że” – nie chowaj się za innymi. Możesz wypowiadać się tylko o własnych poglądach, a nie o innych.

Proś o to, co chcesz dostać

Traktuj innych jak dorosłych ludzi, którzy sami potrafią dokonać wyboru – powiedzieć tak lub nie. Proś o to, co chcesz dostać, wyrażaj swoje życzenia i potrzeby jasno i precyzyjnie. Ty znasz je najlepiej, wyrażając je opowiadasz o sobie innym.

 

Nie udawaj

Jeżeli myślisz „ nie” nie mów „tak”. Jeżeli myślisz „tak”, nie mów „nie”. Nie udawaj, że wybaczasz, kochasz, rozumiesz jeżeli nie możesz lub nie chcesz wybaczyć, kochać, zrozumieć. Nie mów, że coś popierasz jeżeli nie możesz, czy nie chcesz tego poprzeć. Unikaj fałszu. Spokojnie wypowiedziane „nie” także coś o tobie mówi.

Nadawaj pełny komunikat

Nie mów „denerwujesz mnie”. Najczęściej jest bowiem tak, że denerwuje Ciebie coś, co ta druga osoba robi. Mów o swoich uczuciach. Możesz powiedzieć „Jestem na ciebie wściekły”, ale to nie posunie spraw do przodu. Jeżeli powiesz „w tej chwili jestem na ciebie wściekły, ponieważ uważam, że jest to niesprawiedliwe, że ty…” to można pójść do przodu.

Nie przepraszaj

Przysłowie mówi: „Droga do piekła jest wybrukowana przeprosinami”. Przepraszanie to sposób na unikanie konfrontacji i poznania prawdy.

To sposób manipulacji – przenosi się uczucia i winę.

Nie chcę mieć poczucia winy za moje złe postępowanie, wiec szybko przepraszam i ty nie możesz już być na mnie zły, a jak będziesz to będziesz miał poczucie winy. Przepraszając zamiast ustosunkować się do tego co zrobiłem, unikam zmian. Aby móc coś zmienić w swoim postępowaniu trzeba najpierw zrozumieć, że postępuje się źle.

Żyj tu i teraz

Nie trać energii na wyrzuty sumienia. Nie denerwuj się tym, co się stało.

Nie usprawiedliwiaj się przeszłością. „Jestem taki jaki jestem, bo było tak jak było”. W domyśle mówisz, że nic się z tym nie da zrobić i blokujesz rozwój własnej osobowości.

Na pewno już wiesz, że nie wszystkie obawy się sprawdzają, więc nie bój się przyszłości. Oczywiście, trzeba się uczyć na błędach i trzeba planować przyszłość, ale nie warto uciekać od tego, co jest z obawy o to, co będzie. Jeśli nie żyjesz w teraźniejszości, to nie żyjesz w pełni.

Bądź konkretny

Unikaj ogólników, bądź konkretny. Nie mów „wszystko jedno”, bo to nie prawda. Powiedz, co jest obojętne. Wymień parę rzeczy, które mają dla ciebie znaczenie. Widzisz, nie wszystko jest obojętne.

Ogólne zdanie:

„Wszyscy się na mnie uwzięli”.

„Nikt się ze mną nie liczy”.

„Przecież nie chcemy”.

Konkretne zdanie:

Wymień, kto się na ciebie uwziął i czy jesteś pewien że to na Ciebie – personalnie?

Kto się z tobą nie liczy i czy tak jest na pewno?

Ty nie chcesz? Kto nie chce?

Wypowiadaj się

Nie pytaj o sprawy, które znasz. Wypowiadaj się. Często zadajemy pytania nie po to, by otrzymać odpowiedź, ale by powiedzieć. Nie zgadzam się z tobą. Pytanie ma wpędzić rozmówcę w pułapkę, zapędzić go w kozi róg, speszyć, albo ma pokazać, że wiem lepiej.

Zamiast zadawać pytanie, należy raczej samemu powiedzieć, co się wie, czuje, myśli.

Słuchaj swojego ciała

Serce wali, sucho w gardle, skurcze. Ale niech inni nic nie widzą. Jesteśmy nauczeni grać role – sprawiać wrażenie spokojnych i wszystko wiedzących, nawet gdy wątpimy i nie mamy pojęcia, co zrobić.

Możemy przestać być sobą, możemy przez to zachorować. Stres. Nerwy. Napięcie. A w wyrażaniu siebie ważna jest harmonia. Komunikaty, uczucia i czyny muszą być zgodne. Wtedy dla innych będziemy sprawiać autentyczne i wiarygodne wrażenie.

Pytaj „jak?”, pytaj „co?”

Są to pytania, które umożliwiają otrzymanie wyjaśnienia. „ Dlaczego” może wydawać się inkwizytorskie, wymaga wyjaśnień i uzasadnień, a powoduje usprawiedliwienia, przypuszczenia, trudne wyjaśnienia. Pytanie „Dlaczego tak się zachowujesz?” można zastąpić pytaniem „Co czujesz w tej chwili?”.

wg Edyta Bijak, 52 skuteczne psychorady

 

Znając te zasady komunikacja międzyludzka stanie się znacznie łatwiejsza.

źródło: www.zyjswiadomie.eu