Jeden z najbardziej poruszających i cenionych amerykańskich musicali ostatnich lat w Teatrze Syrena. „next to normal” na Broadwayu wywołał sensację i został okrzyknięty przełomowym dziełem we współczesnych dziejach gatunku. Uhonorowano go Nagrodą Pulitzera w dziedzinie dramatu oraz trzema Nagrodami Tony – teatralnymi odpowiednikami Oscarów. Potężna dawka rocka w połączeniu z frapującym tematem pozwoliły zrewolucjonizować cały gatunek i od wielu lat przyciągają na całym świecie tłumy widzów.
„next to normal” to dowód, że musical niekoniecznie musi być związany z teatralnymi formami lekkiej rozrywki. To przejmujący, kameralny dramat, opowiedziany za pomocą prostych środków teatralnych i muzycznych. Choroba psychiczna zostaje w nim potraktowana jako pretekst do rozmowy na temat siły i jakości więzów łączących członków każdej rodziny; do refleksji nad istotą rodziny jako takiej. Doskonale ilustruje też to, w jaki sposób teatr potrafi oswajać problemy, z którymi musimy radzić sobie jako społeczeństwo – nawet tak trudne, jak choroba psychiczna.
Goodmanowie to z pozoru normalni Amerykanie. Diana zajmuje się domem, Dan zarabia na utrzymanie. Ich córka Natalie jest muzycznym geniuszem i marzy o wyrwaniu się rodzinnego miasta, a syn Gabe – zbuntowanym nastolatkiem, przy tym oczkiem w głowie matki. Okazuje się jednak, że pod powierzchnią zwyczajności kryje się rodzinna tragedia – Diana zmaga się z chorobą dwubiegunową. Postępy choroby sprawiają, że uporządkowany świat Goodmanów wali się jak domek z kart, a walka o utrzymanie pozorów normalności staje się „być albo nie być” dla całej rodziny.
Polską prapremierę „next to normal” zrealizowali twórcy ostatnich musicalowych sukcesów sceny przy ul. Litewskiej: Jacek Mikołajczyk – dyrektor Teatru Syrena, reżyser i tłumacz „Rodziny Addamsów” i „Czarownic z Eastwick”, Tomasz Filipczak – kierownik muzyczny teatru oraz obu wspomnianych realizacji, Jarosław Staniek – jeden z najwybitniejszych polskich choreografów, w Teatrze Syrenia pracował przy spektaklach: „Czarownice z Eastwick” oraz „BEM!”, Mariusz Napierała – scenograf „BEMA!” oraz takich musicalowych przebojów, jak „Once” czy „Mamma Mia!” w stołecznym Teatrze Muzycznym Roma, a także Bożena Ślaga-Śmierzyńska – kostiumografka współpracująca już z Teatrem Syrena przy spektaklach „Kariera Nikodema Dyzmy” i „Hallo Szpicbródka” w reżyserii Wojciecha Kościelniaka.