Renault 4 to więcej niż samochód – to prawdziwa ikona. Samochód sprzedany w liczbie ponad 8 milionów sztuk w ponad 100 krajach na przestrzeni 60 lat. Jest wielopokoleniowym autem, wybieranym przez osoby o różnym statusie materialnym. Doskonale sprawdza się w mieście, jak również w najbardziej oddalonych obszarach wiejskich, bo jest wielofunkcyjne. Wykorzystywane w pracy, podczas podróży, do transportu itd. Skromne, a zarazem modne, szykowne i jednocześnie popularne, podbiło serca kobiet i mężczyzn.

Mimo że jego produkcję zakończono 30 lat temu, Renault 4 wciąż jest gwiazdą. Jest jednym
z pierwszych youngtimerów, a podczas 4L Trophy, nieprzerwanie od 25 lat, demonstruje swoją wszechstronność i wytrzymałość. Tym samym wciąż zyskuje sympatię, szczególnie młodych ludzi.

Samochód koncepcyjny 4EVER Trophy, po raz pierwszy zaprezentowany przez Renault podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego 2022, jest drugą, po Renault 5 Prototype, reinterpretacją kultowego modelu marki, który jest owocem planu strategicznego Renaulution. Renault czerpie ze swojej historii, aby budować zelektryfikowaną przyszłość.

ODWAŻNA NOWOCZESNA INTERPRETACJA

Samochód koncepcyjny Renault 4EVER Trophy przywołuje i ożywia wspomnienia. Pod muskularną sylwetką skrywa oczywiste nawiązanie stylistyczne do Renault 4. Wydobywa najważniejsze cechy oryginału:

– sylwetkę auta można z miejsca rozpoznać po charakterystycznej masce i skośnym tyle
z wystającym zderzakiem,

– boczne szyby w kształcie zaokrąglonego trapezu są umieszczone dokładnie nad tylnym kołem,

– przednia część błotników jest gładka – bez wbudowanych elementów stylistycznych
czy świateł,

– błotniki zaczynają się dopiero nad osłonami nadkoli i dochodzą do zderzaka.

Projektanci harmonijnie połączyli styl retro z wyszukaną i zaawansowaną technologicznie linią nadwozia. Show car zwraca uwagę potężnymi kształtami i dopracowanym grillem. Perfekcyjnie zarysowane łuki i połączenia między elementami karoserii świadczą o doskonałym opanowaniu technologii i podkreślają precyzję wykonania i nowoczesność auta. Tak samo dokładnie został wykończony dach.


Renault 4 jest mitycznym samochodem. A mit ma to do siebie, że jest wiecznie żywy.
I dziś chcemy położyć nacisk na ten właśnie uniwersalizm Renault 4. To samochód, który podoba się każdemu. Chcemy odnaleźć ten wymiar w nowoczesnej interpretacji tego modelu wyposażonej w napęd elektryczny
. Luca de Meo, CEO RENAULT S.A

Aby podkreślić nowoczesność 4EVER Trophy, zdecydowaliśmy się na minimalistyczną stylistykę high tech, bez żadnych zbędnych elementów. Wszystkie detale zostały starannie dopracowane. Musieliśmy znaleźć właściwe rozwiązania stylistyczne zarówno dla tych, którzy pamiętają Renault 4, jak i dla młodych pokoleń.
Gilles Vidal, dyrektor designu Renault

CHARAKTERYSTYCZNY UKŁAD ŚWIATEŁ

4EVER Trophy proponuje nowoczesną interpretację charakterystycznej poziomej osłony chłodnicy Renault 4 z okrągłymi reflektorami wyposażonymi w technologię LED matrix. Innowacyjne rozwiązanie stylistyczne nadaje samochodowi mocną osobowość. Owalne tylne światła pomimo wprowadzonych zmian również bardzo przypominają oryginał. Były jednym
z charakterystycznych elementów dawnego Renault 4.

LEKKA TERENOWA MASZYNA STWORZONA DLA ODKRYWCÓW

Wystarczy spojrzeć na show car 4EVER – jego terenowy wygląd budzi zew elektrycznej przygody, która czeka z dala od przetartych szlaków. Elektryczny napęd znajdzie się również
w przyszłym seryjnie produkowanym samochodzie.

Dolna część nadwozia, polakierowana w kolorze gun metal silver, jest przygotowana na spotkanie z bezkresnymi przestrzeniami. Nowy show car wyraźnie pokazuje, że niestraszna mu żadna przeszkoda i zaprasza do poszukiwania oraz odkrywania nowych terenów. Nadwozie
w kolorze srebrzystego aluminium z akcentami w kolorze fuksji (taśmy mocujące na bagażniku dachowym, sprężyny amortyzatorów, emblematy na kołach itd.) jest przejawem kontrolowanej nonszalancji.

4EVER Trophy ze swoim wyglądem buggy wprowadza wyczynowy klimat. Prosta maska ma duży wylot powietrza, który poprawia parametry pracy chłodnicy znajdującej się pośrodku zderzaka. Krótki przedni zwis poprawia parametry terenowe.

Na karbonowym bagażniku dachowym umieszczono koło zapasowe. Łopata i kliny do wykopywania z piasku znajdują się w górnej części tylnej klapy, by kierowca mógł stawić czoła każdej sytuacji.

Masywne osłony dolnej części nadwozia przechodzą w wystające na 20 cm osłony nadkoli. Wysoko zawieszone nadwozie podkreśla szerokość opon 753 mm montowanych na
19-calowych obręczach. Dolne wzmocnienia chronią również akumulator umieszczony pośrodku podwozia.

Na każdym kole 4EVER Trophy jest widoczna sprężarka, która umożliwia błyskawiczną regulację ciśnienia w oponach do warunków w terenie, bez wysiadania z kabiny.

Styl nadwozia w spektakularny sposób świadczy o jego off-roadowym charakterze. 4EVER Trophy został zaprojektowany, by po prostu cieszyć się jazdą niezależnie od tego, gdzie się znajdziemy. Elektryczne Renault 4 jutra będzie tak samo uniwersalne jak oryginał, który od 1962 roku do dziś jeszcze można spotkać na drogach.

PRZYSZŁY ELEKTRYCZNY SUV Z SEGMENTU B

Show car 4EVER Trophy jest zapowiedzią przyszłego w 100% elektrycznego SUV-a z segmentu B. To samochód, który sprawdzi się zarówno w mieście, jak i poza nim.

Podobnie jak przyszłe Renault 5 jest zbudowany na platformie podłogowej CMF-BEV przeznaczonej dla samochodów elektrycznych z segmentu B. Zapewni ona doskonały zasięg, jak również parametry akustyczne i dynamikę, bez uszczerbku dla wyglądu samochodu.

W przyszłej gamie Renault pozycjonowanie przyszłych elektrycznych Renault 5 i Renault 4 odpowiadać będzie dzisiejszym modelom Clio i Captur.

Oba showcary 4EVER Trophy i Renault 5 Prototype są uosobieniem „Nowej Fali” na stoisku Renault podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu.

Przyszły samochód, którego zapowiedzią jest 4EVER Trophy, będzie produkowany we Francji podobnie jak oryginalny model. Dzięki wykorzystaniu wspólnych podzespołów wszystkie modele zbudowane na platformie CMF BEV będą produkowane w kompleksie przemysłowym ElectriCity w północnej Francji.

Artykuł powstał we współpracy z Renault Group