Znaleźliśmy już idealny obiekt na nasze wymarzone wakacje w tej wyjątkowej części Polski, a więc czas na zasłużony odpoczynek. Aby nic nie zaskoczyło nas podczas urlopu – powinniśmy zwrócić uwagę na kilka kwestii, które z wyjazdami łączą się nierozerwalnie.

Udany urlop czyli co trzeba wiedzieć i sprawdzić przed wyjazdem

Czym na urlop?

Wybór środka transportu, to tuż za lokalizacją najważniejsza decyzja przedwyjazdowa, bo to, czy wybierzemy opcję przejazdu samochodem czy też pociągiem wpłynie na komfort naszego dalszego wypoczynku. Auto jest szczególnie ważne, gdy wybieramy się do mniejszych miejscowości, gdzie komunikacja miejska jest dosyć ograniczona, a nasze plany obejmować będą zwiedzanie najbliższej okolicy.

Jeżeli natomiast nasz wyjazd nastawiony jest wyłącznie na przysłowiowe leniuchowanie – wtedy możemy wybrać komunikację publiczną, a samochód zostawić w domu.

Co jest w cenie noclegu?

Pytanie z pozoru tych oczywistych. Bo przecież gdy kupujemy wypoczynek pakietowy, to w jego cenie powinno być wszystko. Nie do końca… Pomimo, że oferta obiektu wydaje się być kompleksowa, bo w cenie pobytu mamy zaplanowane śniadanie, korzystanie ze strefy fitness, basenu i innych tym podobnych udogodnień, to zdarzyć się może też, że są dodatkowe koszty, których nie przewidzieliśmy.

Jednym z takich dodatkowych kosztów może być opłata parkingowa – a więc kilkanaście, do kilkudziesięciu złotych na dobę doliczane do naszego rachunku. Warto zatem zwrócić szczególną uwagę na potwierdzenie naszej rezerwacji. To właśnie tam umieszczone powinny być wszelkie kluczowe informacje dotyczące naszego pobytu – w tym także, elementy dodatkowo płatne.

Ułatwmy sobie pobyt

Pomimo, że zaplanujemy nasz urlop od A do Z, to zawsze istnieje cień szansy, że coś się zepsuje lub pojawi się potrzeba, o której wcześniej nie pomyśleliśmy. W takich wyjątkowych i nieprzewidzianych wypadkach z pomocą przyjdzie nam obsługa obiektu, do której powinniśmy zwrócić się o pomoc.

Należy pamiętać jednak, że kwestie takie jak specjalne dania w restauracji (wegańskie, bezglutenowe i tym podobne) czy dostawka w pokoju, powinny być zgłoszone jeszcze przed naszym przyjazdem, aby personel mógł ułatwić nam udany pobyt, a sobie usprawnić pracę.

Twin czy double?

Rezerwując pokój dwuosobowy, warto zwrócić też uwagę na to, czy wybrany przez nas typ jest pokojem „twin” czy „double”. Jadąc ze znajomym wybierzmy „twin” – to pokój dwuosobowy z dwoma osobnymi łóżkami, idealny na przykład na wypad do spa z przyjaciółką. Jeżeli na wakacje wybieramy się ze swoją drugą połówką, pokój „double” będzie tym, gdzie znajdziemy duże, dwuosobowe łóżko idealne dla pary.

Co zrobić, jeżeli w hotelu, który wybraliśmy nie ma pokoi typu „double” lub wszystkie są już zajęte? Wystarczy przy składaniu rezerwacji poprosić o złączenie łóżek w pokoju „twin” – wiele z hoteli dysponuje nakładkami, które umieszczone pod prześcieradłem do minimum zmniejszają dyskomfort spania.

Udany urlop czyli co trzeba wiedzieć i sprawdzić przed wyjazdem

Preautoryzacja? A co to takiego?

Preautoryzacja najkrócej mówiąc, to zabezpieczenie (zablokowanie) określonej kwoty na koncie bankowym Gościa. Pozwala nam to na zamawianie dodatkowych usług w hotelu bez natychmiastowego płacenia – obciążenie za usługę ląduje na naszym rachunku hotelowym, który opłacamy przy wymeldowaniu.

Zameldowanie i wymeldowanie

Doba w obiekcie noclegowym określona jest konkretnymi godzinami (każdy obiekt wyznacza swoje godziny doby hotelowej), których każdy Gość powinien trzymać się bezwzględnie. Jeśli zjawimy się w obiekcie znacząco przed godziną zameldowania, musimy liczyć się z tym, że pokój nie będzie dostępny i zmuszeni będziemy na niego poczekać.

Jeżeli zdecydujemy się przedłużyć nasz pobyt o kilka godzin – należy ten fakt zgłosić odpowiednio wcześniej w recepcji i upewnić się, że mamy taką możliwość. Może zdarzyć się też tak, że z późniejszym wymeldowaniem będą wiązać się dodatkowe opłaty – taką informację możemy znaleźć na przykład w regulaminie hotelowym.

Posiłki

Restauracje w obiektach – czy to w hotelach czy pensjonatach, działają w określonych godzinach, stąd też godziny posiłków dla każdego obiektu są różne (dobrze jest zapoznać się wcześniej z harmonogramem serwowania posiłków, aby rozplanować swój czas).

Jeżeli wiemy, że przyjedziemy do obiektu po godzinach serwowania wykupionej przez nas (na przykład) obiadokolacji, warto poinformować o tym fakcie obsługę. W takiej sytuacji możemy liczyć na życzliwość personelu i późniejszą możliwość zjedzenia czegoś ciepłego.

Rozliczenie za usługi

Rozliczenie za pobyt może wyglądać różnie, w zależności od tego, jaki urlop zaplanowaliśmy. Wybierając wakacje organizowane przez pośrednika (jak na przykład biuro podróży) musimy przygotować się na to, że zapłacimy za urlop już w chwili rezerwacji.

Gdy pobyt rezerwujemy sami elektronicznie, możemy spodziewać się, że za rezerwację będziemy mogli zapłacić kartą kredytową – wtedy pracownik przyjmujący rezerwację może dokonać sprawdzenia dostępności środków na karcie albo dokonać preautoryzacji.

Rezerwacja dokonywana przez nas może być także opłacona przelewem na rachunek bankowy obiektu – wtedy wpłacamy zadatek lub pełną kwotę (jeśli wpłaciliśmy zadatek należy uszczegółowić, czy pozostałą kwotę uregulujemy przy za- czy wymeldowaniu).

Nazwy własne i nazwy obce

Nazwy własne pokoi i ich stopniowanie zależy w dużej mierze od osób, które zarządzają danym obiektem. Dlatego to, co w jednym miejscu jest pokojem typu premium i może być pokojem o podwyższonym standardzie, w innym hotelu może być pokojem podstawowym. Warto zapoznać się ze specyfiką i nazwami w miejscu, do którego jedziemy, aby uniknąć rozczarowań.

O opiniach słów kilka

Warto korzystać z doświadczeń pobytowych innych, aby uniknąć nieprzyjemności – w końcu urlop to ważny czas dla każdego, a doceni go szczególnie osoba, która korzysta z wolnego nader rzadko.

Nie należy jednak ograniczać się do jednego źródła pochodzenia opinii i przeczytać ich kilka – i tych dobrych i tych złych. Każda osoba opowie o danym miejscu w sposób subiektywny – niezależnie czy będą to znajomi, rodzina czy opinia w portalu turystycznym.

Pogoda

Pogoda kapryśna jest  i lubi czasem płatać figle, zmieniając swój nastrój w najmniej odpowiednim momencie. Deszcz pokrzyżował nam ambitne plany kąpieli słonecznych na plaży? Jeżeli to tylko jeden mokry dzień – nie ma problemu. Gorzej, jeśli chmury postanowią nie rozstawać się z nami przez cały urlop.

Co wtedy? Oprócz posłuchania babcinej rady, żeby zabrać ze sobą dodatkowe rzeczy na zimniejsze dni, warto rozejrzeć się jeszcze przed wyjazdem jakie atrakcje turystyczne lub formy rozrywki oferuje hotel i najbliższa okolica do której się wybieramy.

Autor: 

tekst. Michał Frątczak Visiton.pl